چو ایران نباشد تن من مباد ---فه رشه کلمه ای لکی به معنای پرتو-درخشش
 

 

 

 
با آوردن قراین و نمونه‌های بیش‌تری از گویش لکی، می‌توان چنین نتیجه گرفت که تنبلیت همان تلمیت (= کجاوه، اسب آرایش‌شده برای نوعروسان) است. این واژه، امروزه در بین‌ گویش‌وران لک رواج دارد.
 
 

چکیده:
نگارنده ضمن بهره‌بردن از مطالب و مقالاتی که تاکنون درباره‌ی واژه‌ی تنبلیت در مجله‌ی رشد آموزش زبان و ادب فارسی نوشته شده با دو مورد از آن مقالات هم‌داستان و هم‌رای بوده، با آوردن قراین و نمونه‌های بیش‌تری از گویش لکی، می‌توان چنین نتیجه گرفت که تنبلیت همان تلمیت (= کجاوه، اسب آرایش‌شده برای نوعروسان) است. این واژه، امروزه در بین‌ گویش‌وران لک رواج دارد.
کلید‌واژه‌ها: تنبلیت، تملیت، تنبلید، تلمیت، گویش لکی



درباره‌ی واژه‌ی تنبلیت، پنج‌بار در نشریه‌ی رشد آموزش زبان و ادب فارسی، مقالاتی نوشته شده است که عبارتند از: مقاله‌ی آقای جعفری جوان‌بخت‌اول، سخنی درباره‌ی  واژه‌ی «تنبلیت» و یادکردی از استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، ش‌61، ص‌58، توضیحی درباره‌ی واژه‌ی «تنبلیت»، ش‌ 65، ص‌22، نوشته‌ی آقای عطاءا... رشیدی، نظری دیگر درباره‌ی «تنبلیت» از آقای حسین جعفری، ش‌65،ص‌24، مقاله‌ی آقای گوهری، شاید هم «تلمیت»! ش67،ص‌61 و سرانجام مقاله‌ی آقای رسول کردی با نام درنگی مجدد بر واژه‌ی «تنبلیت»، ش‌107،ص‌15.
در مقاله‌ی نخست، نویسنده ضمن یادکردی از استاد شفیعی‌کدکنی می‌گوید: زمانی که تصمیم گرفتم «اسرارالتوحید» را دیگربار بخوانم، بر آن شدم تا با دقت و تعمیق در واژه‌ها فهرستی از لغات مرتبط با زادگاهم، سبزوار، را تهیه نمایم.»1
جوان‌بخت‌اول می‌افزاید: در «اسرارالتوحید» واژه‌ی تنبلیت، هفت‌بار و همه‌ی موارد در یک حکایت به کار رفته است.2 نویسنده با آوردن شاهد مثال‌هایی از لغت‌نامه‌های مهم فارسی و هم‌چنین توضیح استاد کدکنی درباره‌ی واژه‌ی تنبلیت نتیجه می‌گیرد که لغتِ تنبلیت...

 

 

unnamed1-400x248

 

منبع: سایت کشکان

واژه ی موسیقی بر گرفته از «موزیکا /  mousica» یونانی است. در زبان فارسی خنیا و فاعل آن را خنیاگر می گویند. در زبان اوستایی به صورت «هو نواک » آمده است که خود از دو جزء «هو» به معنای خوب و «نواک » به معنای نوا تشکیل شده است. و اما برای موسیقی تعاریف مختلف از سوی اهل فن ارائه گردیده است. بهترین تعریف شاید این باشد که: موسیقی هنری است که احساسات و خواسته های درونی و روانی آدمی را به وسیله ی آواها بیان می کند.

موسیقی از دید خاستگاه معنایی – کلامی و جایگاه اجتماعی به چندین شاخه تقسیم می شود ، از این میان آنچه مورد نظر ماست ، موسیقی آیینی مانند: موسیقی عرفانی یا صوفی گری و موسیقی عزا و عروسی است واز دیگاه اولویت ، کلام یا ساز در زمره ی موسیقی کلامی و از دیگاه کاربری در حیطه ی موسیقی رقص است. بنا بر این موسیقی آیینی و کلامی  و رقص مورد نظر است که ما ابیاتی را که در این نوع موسیقی توسط مردمان لک زبان ارائه می گردد و بسامدی در حد تامل   دارد ، مورد مداقه قرار می دهیم.

در زبان لکی واژه ای که هم معنی موسیقی یا آوا باشد ، واژه ی « ده نگ و دال»است که« دال» شکل تعییر یافته ی «تال» به معنای تار و اسم عام آلت موسیقی مانند کمانچه و تنبور است. البته  «ده نگ» به تنهایی بر«هوره» دلالت دارد. در برخی موارد هم «بیت وتن/ bet veten» یا «بیت خُنن/ bet khoanen» به کار برده می شود. گاهی «ساز» صرفا بر «سرنا» دلالت می کند.

ترانه های زیادی به زبان لکی...

نگاهی به اوضاع اجتماعی - سیاسی ‌خاندان ابوقداره

 

 

 
منبع: سیمره

 هزار نکته باریک‌تر ز مو این‌جاست          نه هر که سر بتراشد قلندری داند
حسين‌قلي‌خان فرزند حيدرعلي‌خان از پسران والي حسن‌خان فيلي، معاصر فتح‌علي‌شاه قاجار است. پس از مرگ حسن‌خان والي ميان فرزندانش بر سر تصدي مقام والي‌گري و تسلط بر پشت‌كوه نزاع و درگيري سختی روي داد و سه برادر به نام‌هاي حيدرعلي‌خان، عباس‌خان و علي‌خان با هم درگير شده و سرانجام با مداخله و وساطت حكومت مركزي ابتدا علي‌خان و سپس عباس‌خان به عنوان والي لرستان پشت‌كوه انتخاب شدند، اما نزاع و درگيري از بين نرفت و به تقسيم پشت‌كوه بين سه برادر انجاميد. حيدرعلي‌خان در ده بالا (حسين‌آباد بعدا= شهر ایلام) مستقر شد. علي‌خان دهلران و مناطق جنوبي ايلام فعلي را اشغال كرد و عباس‌خان نيز در مناطق مهران و منصورآباد مستقر شد. بدين صورت نواحي مختلف پشت‌كوه بين برادران به نام ولات ثلاثه تقسيم شد. تا آن‌که چندی بعد حیدرعلی‌خان بنا بر مصلحت حکومت مرکزی، به عنوان والی مطلق پشت‌کوه منصوب شد و نیز از سوی دولت مرکزی به درجه و منصب امیرتومانی (= ژنرالی) رسید.


حسين‌قلي‌خان فرزند بزرگ حيدرعلي‌خان زمانی عليه پدر خويش دست به اقداماتي زد و مجبور شد از خشم پدر به نواحي میان‌رودان پناه ببرد و در آن‌جا به صورت متواري...

می‌خواهم موزه‌ها را به خیابان‌ها بیاورم

 

 

 

منبع: سیــــــــــــــــــــمره
محمد حسین آزادبخت

دره ی شیرز موزه ی میراث زمین

امروزه در جهان برنامه ریزان و سیاستگزاران توسعه برای رونق بخشیدن به صنعت توریست به گردشگری با محوریت بازدید از پدیده های زمین شناسی اهمیت بسیار می دهند . بر همین اساس است که استاندار فهیم لرستان این ضرورت را دریافته است و لرستان را پایتخت ژئو توریسم ایران معرفی کرده است .
ژئوتوریسم (صنعت زمین گردشگری) مورد توجه بسیاری از گردشگران می باشد . طرفداران ژئوتوریسم تنها متخصصان و کارشناسان شناخت ناهمواری های زمین نیستند . بلکه گردشگران عادی و علاقه مندان به طبیعت نیز برای بازدید از پدیده های دیدنی ویژه زمین شناسی به این مکانها سفر میکنند . آنها به دنبال اهمیت وجودی این پدیده ها میگردند . این گردشگران می خواهند به راز...

دشنه در سینه ی دشت نکاریم

 

 

 

عکس

 منبع :سیـــــــــــــمره

هوشنگ آزادبخت

ما ایرانی ها، خصوصن لرستانی جماعت، عادتهای ناپسندی که داریم، کم نیستند. اینکه به فراخور،برای آنچه در اختیار داریم، قرب و منزلت قائل نیستیم. هیچ وقت نبوده ارزش داشته های خود را تا وجود دارند، بدانیم و تا در مشت هستند نه تنها اهمیت خاص خود را از دست می دهند، بلکه توقع نابجای مان سر بر آسمان می ساید و انتظار داریم، همه جوره در خدمت رسانی و تأمین نیازهای پر طمطراق ما بی کم و کاست به کار گرفته شوند. تا در تنگنا و عسرت قرار نگیریم، بر میزان حرمت و احترام بدانان افزوده نمی شود و به موازات آن ، قدر احسان و عافیت را نمی دانیم، مگر زمانی از کف بروند و یا به مصیبتی گرفتار گردیم.آن جاست که زانوی غم بغل می گیریم و آه و واویلا سر می دهیم و زمین...

 
  BLOGFA.COM